24 mrt Een bedrijf runnen alsof het een sportschool is
Een aantal weken geleden was het hoofdkantoor van het merk Björn Borg volop in het nieuws. Niet omdat er een ludiekenieuwe kledinglijn uit was, maar omdat er op het hoofdkantoor een verplicht sportbeleid is. Het bericht is ook vanuit de Leefstijl Academie gedeeld, en we merken dat hier verschillende reacties op komen. Enerzijds zijn mensen geprikkeld om hierover na te denken en te kijken hoe dit geïmplementeerd kan worden en wat voor effecten dit met zich mee kan brengen. Anderzijds zijn er ook reacties waarbij men vindt dat verplichting te ver gaat, maar dat stimulering wel goed is. Geïnspireerd door dit onderwerp zijn we verder op onderzoek uit gegaan. Want waar komt dit sportbeleid vandaan? Wat is de aanleiding hiervan en wat voor effect heeft dit op de organisatiecultuur?
‘Werk hard en je zult resultaten zien.’
Al voor een hele lange tijd is dit hét mantra van veel medewerkers. Maar toch loopt men in praktijk steeds vaker vast als het hier omgaat. Het gaat vaak niet meer over hard of lang werken, maar juist om slim en effectief werken.
Daarnaast kijkt men steeds meer naar de invloed van een ieders werk op het proces of organisatie. Er wordt dus niet alleen gekeken wat de productiviteit is, maar juist ook naar de toegevoegde waarde en zingeving. Het is dus helemaal niet gek dat medewerkers vaker denken; Wat ben ik aan het doen?
Er is wellicht één plek waar het mantra ‘werk hard en je zult resultaten zien’, nog wel werkt. De sportschool. Als je goed werkt aan beweging, voeding en andere bijbehorende zaken, zal je resultaten zien. De drive die men in de sportschool kan laten zien, is waar leidinggevenden in een bedrijf van kunnen dromen wat ze van hun medewerkers verwachten. Geen gek idee dat sporten zoals hardlopen of zelf Crossfit aantrekkelijk en voldoenend zijn, omdat ze persoonlijke resultaten laten zien.
De CEO als Personal trainer
Leg het idee van trainen in een sportschool, of de instelling van een personal trainer op een organisatie en je bekijkt de organisatie vanuit een heel ander oogpunt.
Henrik Bunge is CEO (hij noemt zichzelf ‘Head Coach’) van Björn Borg, een sportkleding merk uit Zweden vernoemd naar de beroemde tennisser. Hij legde dit model op de bedrijfsvoering van deze organisatie.
Zo heeft hij elke vrijdag tussen 11 en 12 een verplicht sport uur voor alle medewerkers op het hoofdkantoor. De soorten sporten worden gevarieerd : Yoga, boksen of krachttraining, het kan van alles zijn. Ook moeten medewerkers, twee keer per jaar, een verplichte fitness en gezondheidstest doen. Juist om de medewerkers te helpen met hun gezondheid.
Henrik Bunge vindt dat er veel te leren valt van een sportcultuur voor het bedrijfsleven. “Neem als voorbeeld een footballspeler, hij weet altijd hoe hij gespeeld heeft, wat hij goed deed en wat hij kan verbeteren. Het is onderdeel van zijn sportersmentaliteit dat hij ook kritisch naar zichzelf kan kijken. Maar ga bijvoorbeeld naar een marketingafdeling en vraag hoe zij het gedaan hebben, dan weten ze vaak het concrete antwoord niet.”
Werken voor Henrik Bunge is vergelijkbaar met werken met een personal trainer. In 2014 werd hij binnengehaald als CEO omdat het bedrijf in slecht weer verkeerde. Het merk verloor zijn identiteit en dit was te zien in de cijfers. Bunge startte een nieuwe strategie waarbij Björn Borg gezien moest worden als vooraanstaand sportfashion merk. De bijbehorende doelstellingen waren dat de salesresultaten moesten verdubbelen en een 90% employee engagement rate behaald zou worden, en dit in vijf jaar tijd.
Als start moesten medewerkers sterker worden, in meerdere opzichten. Harder trainen, doelen beter meten en gezamenlijk een beter team worden. Bunge: “We spraken af dit gezamenlijk te doen, maar iedereen moest zich goed realiseren dat eenieder hier een belangrijk onderdeel van was. Het team moest dus ook meedoen aan het sport uur, geen compromis.”
Bunge ziet succes als een resultaat van beweging en werk, die hand in hand gaan. Samen zweten gaat niet alleen over gezond blijven of fit genoeg zijn om een intense werkperiode aan te kunnen, het gaat er juist om dat er plezier met elkaar is waardoor er een sterke band ontstaat en ze samen hun doelen gaan bereiken.
Journalist Torkild Thanem liep een aantal dagen mee met verschillende medewerkers van Björn Borg. Hij sloot aan bij workshops, sporturen, vergaderingen en kreeg een fitnesstest. Hij zag dat medewerkers met lol samenwerkten, elkaar fysiek maar ook mentaal uitdaagden, waardoor men elkaar stimuleerden om persoonlijk te groeien en er werd ontspannen met een spel tafeltennis.
Beweging integreren op het werk
De bedrijfsvoering die Henrik Bunge leidt, klinkt wellicht extreem. Toch laat Zweeds onderzoek zien dat invoering van beweging als onderdeel van bedrijfsvoering positieve effecten heeft op de gestelde resultaten. 90% van de 4000 ondervraagde managers geven aan dit al helemaal geïntegreerd te hebben in hun organisatie mét geweldige resultaten. In Zweden is bij veel organisaties beweging op het werk dus ook niet meer weg te denken.
In Nederland zien we veelal beweging nog niet in combinatie van werk. Dit terwijl al in veel onderzoeken is gebleken dat beweging niet alleen veel positieve effecten heeft op de fysieke gezondheid, maar juist ook op het cognitief vermogen waardoor dit de productiviteit ten goede komt. Wanneer beweging geïntegreerd wordt op werk, werk je dus ook echt aan verandering van jouw medewerkers.
Bij de Leefstijl Academie geven we niet alleen (individuele en incompany) trainingen en opleidingen op het gebied van leefstijl en vitaliteit. Maar gaan we verder dan dat. We laten graag zien hoe beweging geïntegreerd kan worden in jouw organisatie of gebied en geven ook begeleiding aan dit (veranderings)traject. Wil je hier meer over weten, we komen graag met je in contact om over dit onderwerp verder te praten.