15 jan Blue Monday: een dag om somber te zijn of een dag om aan te pakken?
Door Karel Jonker
Het is Blue Monday: de meest depressieve dag van het jaar. De dag dat goede voornemens van het nieuwe jaar alweer zijn afgezwakt naar simpelere doelen.. Maar Blue Monday 2022 geeft misschien nog wel een groter gevoel van somberheid. Midden in deze Coronapandemie kost het je wellicht extra moeite om je vrolijke humeur te behouden.. Laten we zeggen dat ook deze maandag er één is om nooit te vergeten. Het is donker, koud en de zomer lijkt ver weg. Er is een virus met een diverse varianten.. Blue Monday, het mag vandaag allemaal even samenvallen. We mogen even stil staan bij de vervelende situatie waarin we met zijn allen zitten. Maar morgen?
Morgen is het toch verstandig na te denken over de periode wanneer dit voorbij is. Zal er sprake zijn van een reactie? Vaak handelen we op de automatische piloot, een overlevingsstand, wanneer we in een stressvolle situatie belanden. De adrenaline houdt ons scherp. Wanneer de stress geweken is, dan volgt een werkelijke reactie. Dan hebben we pas tijd om na te denken over wat er is gebeurd. Wat zal de reactie zijn wanneer de pandemie geweken is? Laten we eens kijken naar het eind van jouw jaar. Hoe ga je naar je werk? Blijf je thuiswerken of is er een mix van thuis en kantoor? Maar als je thuiswerkt, is er dan bemoeienis van het management over de thuis-werk situatie? En wanneer deze reactie op deze stressvolle tijd gaat komen, welk effect heeft het op het ziekteverzuim? Kortom, er staan ons een aantal issues te wachten wanneer we naar de toekomst kijken. Momenteel buigen allerlei onderzoekers zich over deze vraagstukken. Maar in afwachting van de uitkomsten is het ook boeiend om deze vragen eens te stellen binnen de werkomgeving. Welk bedrijf is nu actief en vernieuwend bezig, met de problematiek die zich na de pandemie aandient? In de hectiek om de boel nu allemaal draaiende te houden en de dreiging van een economische terugslag hebben de meesten wel wat anders aan hun hoofd. Toch is het raadzaam eens een moment te nemen om erover na te denken.
In deze periode zijn wij erg actief om bedrijven te ondersteunen bij de vraagstukken inzake de onzekere toekomst. We hebben daarbij een aantal duidelijke uitgangspunten die, ons inziens, kunnen helpen bij de zoektocht naar de juiste verandering. Voor wie er oog voor heeft ziet dat de maatschappij enorm snel verandert. Social media, digitalisering en technologische ontwikkelingen bepalen de snelheid van deze veranderingen. De huidige situatie doet daar nog een schepje bovenop en vraagt een snelle aanpassing en creatieve blik. De mate waarop dienstverlening als gevolg van deze verandering wordt georganiseerd levert een hoge kwaliteit van leven op, die meer een meer de norm bepaalt. De consument die de snelheid van bestellen en leveren van een bedrijf als Coolblue hebben genoten nemen deze standaard mee naar de dienstverlening van uw bedrijf: zij stellen hogere eisen vanuit gewoonte. Het boeken van een reis achter je PC of op de mobiele telefoon tijdens een saaie treinreis is al zo ingeburgerd dat we ons niet meer kunnen voorstellen dat we dit een kleine zeven jaar geleden nog allemaal bij een reisbureau aan de balie moesten doen. Maaltijden en boodschappen online regelen is geen uitzondering, maar regel.
Maar wat betekent dit dan voor de bedrijven en organisaties? We komen in een situatie waarin de medewerkers bepalen wat een goede werkplek is, en wat niet. Op tal van sectoren is er een flink tekort aan mensen. De vergrijzing zorgt voor een hogere uitstroom, en tegelijk neemt de aanwas van nieuwe arbeidskrachten niet met gelijke mate toe. Het gevolg is een tekort aan medewerkers, bedrijven zullen hun best zullen moeten doen om hen te behouden. Waar ligt de motivatie van de mensen die voor je willen werken? Wat drijft hen, waar zijn ze naar op zoek en wat verbindt hen? Vaak maken zij de keuze op de mate van verantwoordelijkheid die zij mogen dragen, de mate waarin het werk zingevend is en de mogelijkheid om een mooie balans te vinden tussen de werk en privé situatie. Mensen willen een werkomgeving die hen stimuleert tot groei en hierbij zijn vooral een goede onderlinge sfeer en werkplek de thema’s. Met andere woorden: als een bedrijf begint met de medewerker als belangrijkste kapitaal te zien, iets waarin je investeert om tot een prettige bedrijfscultuur te komen, dan gaan de noodzakelijke veranderingen beter, sneller en vanuit een gezamenlijke kijkrichting naar de maatschappelijke en economische omstandigheden. Wij spreken van bouwstenen in onze metafoor: investeer in de mens als plant, in een bemeste voedingsbodem en creëer de best mogelijke omstandigheden.
Misschien dat je na het lezen van dit blog denkt dat het niet van toepassing is voor jouw branche. Dat dacht Kodak ook toen de eerste telefoons op markt kwamen met een digitale fotocamera. Kodak bestaat niet meer. Of wie kent Vroom en Dreesmann nog die niet geloofden in een webshop naast hun fysiek winkels? En wat zegt het probleem dat er in de zorg wel bedden bij geplaatst kunnen worden, maar geen IC verpleegkundigen hebben die aan het bed kunnen werken? En waar de zorg-op-afstand oplossingen nog verre van zich houden omdat men dat “koude en kille” werkmethoden vindt? Maar wat doen zorgbedrijven bij een berekend tekort van 700.000 medewerkers in de zorg? Kortom, laten we Blue Monday koesteren als ons kleinste probleem.